Heb jij een vraag en staat het antwoord niet tussen de veelgestelde vragen hierboven? Neem dan gerust contact met ons op, dat kan via mail of telefonisch. We zijn op werkdagen bereikbaar tot 14.00 uur. Op feestdagen en/of tijdens vakantieperioden kan het zijn dat onze bereikbaarheid anders is dan je van ons gewend bent. Afwijkende bereikbaarheid en/of openingstijden vermelden wij altijd op de homepagina bij ‘praktijknieuws’.
Veelgestelde vragen
Wat te doen bij (psychische) crisis?
Gedurende de behandeling zijn wij bereikbaar via e-mail (info@desynergie.nl) of via telefoonnummer 06 – 38 55 67 31 (ook via WhatsApp). We zijn een praktijk voor basis GGZ zonder crisisdienst of andere opvang voor crisisgevoelige problematiek. Wij kunnen onvoldoende zorg bieden voor mensen die vaak in een crisis of crisissituatie komen. Ben je al bij ons in behandeling dan kun je contact met ons opnemen om te bespreken wat de best passende aanpak is bij de ontstane crisissituatie. Dit kan alleen tijdens kantooruren. Buiten kantooruren kun je het beste contact opnemen met de huisarts of de dienstdoende huisartsenpost (Spoedzorg). Bel 112 voor spoedeisende hulp bij direct levensbedreigende situaties.
Zoals hierboven aangegeven kun je buiten onze kantooruren het beste contact opnemen met je huisarts of met de huisartsenpost. Bij levensbedreigende situaties bel je altijd 112.
www.113.nl is 24/7 bereikbaar. Je kunt via de site (anoniem) chatten met hulpverleners maar je kunt ook (anoniem) bellen naar 113.
De Luisterlijn is telefonisch 24/7 bereikbaar via 088 – 07 67 000. Op www.deluisterlijn.nl kun je tussen 10:00 uur en 22:00 uur (anoniem) chatten.
Op maandag tot en met vrijdag kun je terecht bij MIND Korrelatie via www.mindkorrelatie.nl.
Welke behandeling en/of ondersteuning bieden wij niet? En wat dan?
Goede zorg leveren betekent weten wat je kunt maar ook weten (en aangeven) wat je niet kunt. Wij bekijken per aanmelding zorgvuldig of de zorgvraag past bij onze expertise. Soms moeten we nee zeggen en iemands hulpvraag afwijzen, wetende dat een afwijzing soms ingewikkeld en/of moeilijk kan zijn. De Synergie is een hulpverleningspraktijk waar psychologen, orthopedagogen en ambulant begeleiders ondersteuning binnen de Basis GGZ bieden. We vinden het belangrijk dat jij of jullie de juiste zorg krijgen. Dit houdt in dat wij sommige klachten of problematiek niet kunnen behandelen, omdat wij daar niet de juiste expertise voor hebben en daarom niet voldoende kunnen bieden wat op dat moment en bij die problematiek nodig is.
Wat doen we niet?
Wij bieden geen dagbehandeling, klinische opname of 24-uurs zorg. Daarom kunnen wij mensen die erg crisisgevoelig zijn of ernstig suïcidaal zijn niet in behandeling nemen, net als mensen die acute psychiatrische problematiek hebben (zoals bijvoorbeeld bij psychose, schizofrenie of waanstoornis) en die ook psychiatrische consultatie vereisen. Wij bieden daarnaast geen behandeling voor verslaving en ook geen behandeling voor eet(stoornis)problematiek. Ook mensen met forse klachten vanuit persoonlijkheidsproblematiek kunnen beter zorg krijgen bij instellingen die daarvoor toegerust zijn.
Wij kunnen je niet helpen, wat nu?
Als jij of iemand die je kent last heeft van bovenstaande problematiek en/of klachten kun je niet bij ons terecht, maar dat betekent niet dat je geen recht hebt op hulp. Je huisarts is bijna altijd degene die jou verder kan helpen en, waar nodig, een verwijzing voor specialistische GGZ kan regelen.
Kwam je op deze pagina omdat je een acuut, ernstig probleem hebt of verkeer jij of iemand die je kent in crisis en kun je jouw huisarts niet bereiken? In dat geval kun je altijd contact opnemen met de huisartsenpost of 112 bij spoedgevallen, zij helpen je verder.
Wat is E-health? En kan een consult ook online?
De Synergie maakt regelmatig gebruik van Therapieland, een online behandelkamer (ook wel e-Health genoemd). Zie het als een online praktijk. In Therapieland kun je opdrachten doen en informatie lezen die passen bij de behandeling. En dat allemaal in je eigen tijd, waar je ook bent. Wij doen er alles aan om gegevens te beschermen. Alle data wordt versleuteld verzonden en versleuteld opgeslagen op goed beveiligde servers. De gegevens zijn enkel toegankelijk voor jou en je behandelaar. Therapieland voldoet aan de strengste Europese privacyregels en heeft belangrijke certificaten op het gebied van serverbeveiliging. Meer weten, klik hier.
Online consult
Ook bieden wij de mogelijkheid voor een online consult. Wil je hier meer over weten of wil je graag een afspraak voor een online consult voor jezelf of voor een ander? Neem dan contact op via de algemene contactgegevens die onderaan de website staan vermeld of stuur een mail via ons contactformulier.
Hoe maak ik een afspraak?
Je kunt je telefonisch aanmelden of via de contactknop op deze website. Ons secretariaat is dagelijks te bereiken op 06 38556731. Ook kun je ons een email sturen op info@desynergie.nl. We proberen binnen 3 werkdagen contact met je op te nemen.
Voor behandeling binnen de GGZ heb je een verwijsbrief nodig van je huisarts. Voor ondersteuning en jeugdhulp is een indicatie nodig van de gemeente waarin je woont. Mocht je nog geen contact gelegd hebben met de gemeente, dan kunnen we jou/jullie daarbij helpen.
Hoe kan ik afzeggen?
Als je op het tijdstip van de afspraak verhinderd bent, kun je minimaal 24 uur van tevoren kosteloos annuleren. Dit mag via telefoon of whatsapp. Bij geen gehoor kun je een voicemail inspreken of een email sturen. Het tijdig annuleren is erg belangrijk omdat de voor jouw gereserveerde tijd alleen vergoed wordt als er ook daadwerkelijk een gesprek heeft plaatsgevonden. Een te late afzegging, ook bij overmacht, moeten wij dus (helaas) in rekening brengen. De kosten hiervan zijn €85,- en dit kun je niet declareren bij de zorgverzekeraar.
Wat kan ik voorbereiden?
Danique of Sigrid (onze praktijkmanagers) sturen je voorafgaand aan je eerste afspraak een aantal vragenlijsten toe. Een aantal van deze lijsten zijn niet klantvriendelijk, maar helaas wel verplicht gesteld door je zorgverzekeraar. Eén van de vragenlijsten die we je sturen is de intake-vragenlijst. Hier kun je aangeven wat je klachten zijn, waar je behoefte aan hebt en hoe je leefsituatie eruit ziet. Hierdoor kunnen we in het eerste kennismakingsgesprek snel tot de kern komen.
Mocht je verwezen zijn door je huisarts, dan kan het zijn dat we de verwijzing digitaal hebben gekregen. Heb je een zogenaamde papieren verwijzing, dan mag je deze meenemen naar het kennismakingsgesprek. Zo’n eerste gesprek kan spannend zijn. Wil je iemand meenemen, dan mag dat altijd.
Hoe zit het met samenwerken?
Behalve met jou en jouw naasten werken wij samen met diverse hulpverleners.
Wij werken samen met alle huisartsen in de regio. Deze samenwerking bestaat uit verwijzing en informatie-uitwisseling.
Soms kan het prettig zijn om een samenwerking te zoeken met een andere therapeut, bijvoorbeeld een psychomotorisch therapeut. Wij kunnen dan, met jouw goedkeuring, de therapie op elkaar afstemmen.
De jeugdhulp en Wmo-zorg wordt vanuit de gemeente geregeld. Daarom hebben wij regelmatig contact met jeugd,- en Wmo-consulenten. Wij hebben een contract met het OZJT/Samen14. Het OZJT/Samen14 is de samenwerking tussen de veertien Twentse gemeenten op het gebied van jeugdhulp en Wmo-zorg. Dit betekent dat je bij de Synergie terecht kunt wanneer je in Twente woont en hulp vraagt vanuit de Jeugdwet of Wmo.
Regelmatig wordt onze expertise ingeroepen vanuit (jeugd)zorg instellingen uit onze regio.
We maken deel uit van het regionale netwerk NVGT (netwerk van vrijgevestigde GGZ-aanbieders in Twente) Hierdoor kunnen we overleggen en kennis delen met collega GGZ -aanbieders uit de regio.
Onze samenwerking met huisartsen en andere GGZ-aanbieders is vormgegeven conform de Landelijke samenwerkingsafspraken tussen huisarts, generalistische basis GGz en gespecialiseerde GGz (LGA).
Verder waardeerden cliënten ons in 2023 (o.b.v. een 5 puntenschaal waarbij 0 staat voor zeer slecht en 5 voor uitmuntend) : voor informatie behandeling met een 4,9, bejegening een 4,9, samen beslissen een 4,7 en uitvoering behandeling een 4,7 (dd. 03-01-2024). Hier zijn wij natuurlijk enorm trots op. Wij wijzen je op de mogelijkheid tevens je waardering te delen op www.zorgkaartnederland.nl.
Kwaliteit, beleid en privacy
Ik heb een klacht, wat nu?
De Synergie staat voor kwalitatief goede zorg. We streven naar duidelijkheid, goede communicatie en werken volgens de richtlijnen van het NIP (Nederlands Instituut van Psychologen), de NVO (Nederlandse Vereniging voor pedagogen en Onderwijskundigen) en het SKJ (Stichting Kwaliteitsregister Jeugd).
Dat neemt niet weg dat er soms toch iets mis kan gaan en je teleurgesteld bent of niet tevreden. Als dat het geval is, kun je het beste contact met je hulpverlener opnemen. Misschien is er sprake van een misverstand en kan de onvrede in een gesprek worden weggenomen. We proberen te leren van de klachten! Kom je er samen niet uit, dan kun je contact opnemen met Danique. Zij is de praktijkmanager van de Synergie en bereikbaar via telefoonnummer 06 – 42 95 80 98 of per mail via info@desynergie.nl. Mocht het contact met jouw hulpverlener of met de praktijkmanager niet tot tevredenheid leiden, dan heb je de mogelijkheid om een formele klacht in te dienen bij de directie van de Synergie via info@desynergie.nl. Je kunt je hiervoor wenden tot de heer J. van der Valle. De directie neemt vervolgens een besluit over jouw klacht en informeert je hier schriftelijk binnen tien werkdagen over.
Daarnaast staat de Synergie ingeschreven bij de Geschillencommissie Zorg Algemeen (aansluitbewijs voor 2024), waar een onafhankelijke klachtenfunctionaris je ook te woord kan staan. Je kunt je rechtstreeks melden met jouw klacht via onderstaande link:
Klik hier voor het Klachtenloket Zorg van de Geschillencommissie Zorg
Ben je van mening dat één van onze psychologen of pedagogen zich niet aan de beroepscode heeft gehouden, dan bestaat de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de beroepsvereniging NIP, de NVO of bij het Tuchtcollege.
Hoe zit het met privacy?
Jouw privacy is voor ons belangrijk. Gegevens die jij via het patiëntenportaal achterlaat zijn beveiligd net als ons mailverkeer. Mocht het iemand lukken om een email van ons te onderscheppen, dan zijn inhoud en bijlagen volledig gecodeerd en is er niets leesbaar. We hebben dus op technisch gebied veel maatregelen getroffen. Verder zal er zonder jouw (schriftelijke) toestemming geen privacygevoelige informatie gedeeld worden met derden zoals je huisarts, het UWV of een andere instantie. Sterker nog, zelfs je inschrijving bij ons valt onder ons beroepsgeheim. Mocht je meer uitgebreide informatie willen hebben over hoe wij omgaan met privacy, lees dan de privacyverklaring via de link onder aan deze pagina.
Hoe zit het met kwaliteit?
Met ingang van 2017 zijn alle vrijgevestigde psychologen en psychotherapeuten verplicht een kwaliteitsstatuut te hebben. In het Kwaliteitsstatuut GGZ staat aangegeven wat zorgaanbieders in de GGZ geregeld moeten hebben op het gebied van kwaliteit en verantwoording. Ons goedgekeurde statuut vind je hier.
Bij de Synergie werken we met GGZ-standaarden. Dit zijn algemene richtlijnen waarin beschreven staat hoe je behandeling wordt vormgegeven. Via de link kun je meer informatie vinden over de standaarden per probleem. Daarnaast zijn onze behandelingen ontworpen vanuit de GGZ generieke module. De versies voor jou en je naasten kun je vinden op www.thuisarts.nl.
Om passende zorg te bieden is het van belang om in gesprek te blijven. Naast luisteren passen we daarom ook twee meetinstrumenten toe:
- ROM (Routine Outcome Measurement). Dit instrument geeft inzicht in het effect van de behandeling, dus doet de behandeling wat het moet doen? Ook laat het zien of de kwaliteit van de behandeling aansluit bij de wens. Dit onderzoek bestaat vooral uit vragenlijsten. Eén aan het begin van de behandeling en één aan het eind. Wij bespreken de uitkomsten van de lijsten met je.
- Ook maken we gebruik van de landelijke vragenlijst ‘Consumer Quality Index’ (CQ-index). Deze vragenlijst meet de kwaliteit van zorg vanuit het perspectief van de cliënt aan de hand van de thema’s: informatie behandeling, uitvoering behandeling, bejegening en samen beslissen. De resultaten, die anoniem en vertrouwelijk behandeld worden, gebruiken we om de zorg te verbeteren. In 2024 hebben cliënten van de Synergie de CQ – index ingevuld met een gemiddeld klanttevredenheidscijfer van 8,8 voor ons onderdeel GGZ. (dd. 13-01-2025).
Verder waardeerden cliënten ons in 2024 (o.b.v. een 5 puntenschaal waarbij 0 staat voor zeer slecht en 5 voor uitmuntend) : voor informatie behandeling met een 4,8, bejegening een 4,8, samen beslissen een 4,9 en uitvoering behandeling een 4,7 (dd. 13-01-2025). Hier zijn wij natuurlijk enorm trots op. Wij wijzen je op de mogelijkheid tevens je waardering te delen op www.zorgkaartnederland.nl.
Hoe werkt de basis GGZ?
De Basis GGZ is bedoeld voor mensen met lichte tot matige psychische problemen. Deze zorg is vaak kortdurend en heel klachtgericht. Na een kennismakingsgesprek (de intake) wordt er samen met jou bepaald hoeveel gesprekken je nodig zult hebben. Dit kan een kort traject zijn (4-5 sessies), een midden traject (7-8 sessies) of een intensief traject (11-12 sessies). De behandeling bij ons heeft een aantal belangrijke uitgangspunten:
• grondige intake, eerlijk advies;
• open en transparant;
• kortdurend en klachtgericht; dus gebaseerd op jouw wensen;
• persoonsgericht; zorg op maat;
• gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek; doen wat werkt;
• evaluatie samen met jou.
Tijdens de gesprekken zullen we je regelmatig vragen naar wat loopt en wat niet loopt. Wij gebruiken daarbij een aantal vragenlijsten. Soms geeft de behandelaar je een opdracht mee die je voor de volgende behandeling zelfstandig kunt uitvoeren. Tijdens de volgende behandeling bespreken we de uitkomsten van de vragenlijst of opdracht. Eigenlijk wordt er dus per sessie geëvalueerd om te kijken of we nog wel op de goede weg zijn.
Voorafgaand aan de behandeling en na afsluiting laten we je online een vragenlijst invullen. De uitkomsten worden gebruikt om de kwaliteit te verbeteren en om het effect van de behandeling te meten. Wij vertellen daar meer over in het eerste gesprek. Na afsluiting sturen we je digitaal een evaluatieformulier toe, de zogenaamde CQ-index. Met deze vragenlijst proberen we de clientervaringen en daaruit voortvloeiende verbeterpunten in beeld te krijgen.
Soms levert de basis GGZ niet het gewenste resultaat of blijkt er sprake te zijn van herhaaldelijk terugvallen. In dat geval is het mogelijk dat je klachten samenhangen met reeds langer bestaande patronen of gebeurtenissen. In
Welke zorg wordt vergoed?
Psychologische hulpverlening (bij 18+) is opgenomen in de basisverzekering van de Zorgverzekeringswet. De Synergie heeft voor 2024 overeenkomsten afgesloten met alle zorgverzekeraars.
Dit geeft recht op volledige vergoeding van behandelingen vallend onder het basispakket, met uitzondering van het eigen risico. Voor 2024 geldt een eigen risico van €385. Dit dien je zelf te betalen.
Bij vragen kun je contact opnemen met je zorgverzekeraar. Zij kunnen vragen naar onze AGB- code. De praktijk AGB- code is 94.064658.
Om in aanmerking te komen voor vergoeding is altijd een verwijzing van de huisarts noodzakelijk. In de verwijsbrief moet duidelijk staan vermeld dat het gaat om een verwijzing voor basis geestelijke gezondheidszorg (BGGZ) en dat er sprake is (of een vermoeden) van een psychische stoornis, gedefinieerd volgens de DSM-V (diagnostisch handboek).
Helaas worden sommige psychologische problemen niet (meer) vergoed. Hulp bij relatieproblemen, werkproblemen zoals burn-out, enkele fobieën, hulp bij aanpassingsstoornissen en sommige slaapstoornissen zijn geschrapt uit het basispakket. Wanneer je met bovengenoemde klachten toch door ons behandeld/begeleid wenst te worden, dan dien je de behandeling zelf te betalen. De standaardprijs is dan van toepassing (€125,- per uur). Als je een eigen bedrijf hebt, kun je een factuur voor coaching krijgen. Het coachen onderscheidt zich niet van een behandeling (individueel, relatie of gezin) van een niet-ZPP’er, maar is zowel voor jou als voor je bedrijf aantrekkelijk. Coaching is namelijk veelal aftrekbaar en daarom een aantrekkelijke optie voor ZZP’ers.
Privacyreglement medewerkers
Hier vind je het privacyreglement voor medewerkers, stagiaires en sollicitanten:
Beleid en certificering

ISO-certificering

Keurmerk basis GGZ

Beroepsverenigingen




Niet gevonden wat je zocht?